Oct 18, 2012

Char Kuey Teow Telur Ayam Dibasuh

{ Sungai Dua, Penang . 24th Sepember 2012 }



" Yesterday's just a memory, tomorrow is never what it's supposed to be. "
Bob Dylan





Siapa pernah makan Char Kuey Teow Sungai Dua angkat tangan !! Sungai Dua ni memang famous dengan Char Kuey Teow dan Mee Udang. Memang marvellous gila ! Selalunya kalau saya ada berdekatan area Sungai Dua ni pasti akan singgah makan kat sana. Kebetulan haritu, saya meneman tunang adik saya, Tqah pergi interview kerja di Kulim, Kedah. Dalam perjalanan balik tu, alang-alang dah sampai Penang, terus singgah di Sunway Carnival dan makan di Char Kuey Teow Sungai Dua. Nasib baik dapat jumpa adik saya sebelum balik ke KL. Adik saya bekerja di Penang. Dapatlah kami makan bersama-sama dengan dia. Satu lagi benda yang membuatkan nama Char Kuey Teow Sungai Dua ni famous sebab trademark " Telur Ayam Dibasuh". Bunyi memang kelakar gila tapi yang pastinya korang tak akan ragu-ragu lagi akan kebersihan telur ayam yang digunakan untuk memasak Char Kuey Teow ni.


 Harga Char Kuey Teow ni tak mahal mana pun. Dalam RM 4 - RM 5. Udang memang agak banyak dan fresh. Bayangkan haritu kami order Char Kuey Teow, Nasi Goreng Udang dan Udang Goreng. Banyak gila kan?? Kebetulan masa kami sampai di gerai tu, hujan memang lebat gila ditambah pulak saya memang tak makan tengah hari lagi. Mau nya tak lapar kan? Recommended sudah tentunya Char Kuey Teow dan Udang Goreng. Cuma Nasi Goreng Udang tak berapa sedap. Maybe sebab nasi dia lembik dan agak tawar. Personally saya paling suka udang goreng. Mula-mula masa order tu, ingatkan Udang Goreng tu memang semata-mata Udang Goreng je. Rupa-rupanya ada kuah sekali. Kuah aka sos tu memang sedap. Saya siap hirup kuah tu sampai habis !


Kalau saya ke Penang lagi, memang confirm saya akan singgah lagi..susah nak dapat Char Kuey Teow yang betul-betul sedap kat KL ni. Kalau sesiapa yang belum pernah cuba Char Kuey Teow Telur Dibasuh ni, silalah cuba. Saya tak pasti kalau ada gerai lain yang lagi sedap dari gerai yang saya makan ni. Kalau ada, inform saya yer. Memang confirm saya akan terjah !


{ Pictures Taken From Instagram . Follow Me : pypylamb }




Love,
LIZA RAZAK




31 comments:

Cik Kiah said...

Cik Liza.. so far, area KL/Selangor.. C.K.T yang terbaek adalah depan Masjid di Sri Gombak.. C.K.T Yeop! rasa sama cam Penang! hehehe

TS said...

alorhh..jauhnye...hiks..

ieja amieja said...

mmg agak pelik nama gerai tuh..tp berbaloi lah klu sedap, rege plk berpatutan ^L^

NoorBieLover said...

nama je dok penang tp xpnah pi kat situ.lalu je sebab nak pi mkn kat LA TEA GARDEN atas sikit pada char kuey teow telur aym dibasuh tuh. sebelah kanan dekat Esso.hehe..kalau nak pi mkn western food,kat situ sedap dan berbaloi..

Nida Mohd said...

ye lah..kekadang tu penjual kuay tiaw main ambik je telur kat rak telur dan pecahkan dakam kuali..tak sure basuh ke tak kan..kalo yg ni tak ragu lagilah..udang pun banyak..

kakyongnida said...

saya org kedah dok bangi. setiap kali balik lalu peneng tak pernah pulak singgah sini. mybe lan kali boleh try. mcm best jer

Gieyana said...

kedai yg wajib sy singgah kalai balik kedah...mmh plg best! :-)

♥ Vna ♥ said...

nak gi penang!!

Zai Zamree said...

kedai pemes kt sg 2 tu...mmg syedap...dkt ja dgn umah kami :)

cha said...

Ah one day i kene try char kepw teow ni. U dh pnh try malis? Sedap jugak :)

Unknown said...

kat kulim pun ada kedai telur ayam di basuh ni..tapi saya tak sure la sama ke tidak ngan char kue tiau sungai dua..yg penting sedapp.. tau makan je..hahaha..

suwara entertainment said...

saya saya..saya pernah makan kt Sg Dua ni. makcik saya bwk g sane. hehehe. mmg sedap kan.

sis, awk bole try Sani Char Kue Teow. Mmg sgt sedap (bagi saya lah). Bnyk dah cwgn dia. Kt area kg melayu subang tu je ade 3 kedai. hehehe. bole la cuba nnt.udang n kerang pun bnyk :D

- AZIE - said...

dah dkt dgn umah sy tue...tp sikit pandangan pd liza, if nak mkn char koay teow lagi, cubalah elak mkn dkt sini..sbb ada unsur2 yg tidak baik di kedai tue..berhati2 ok sblm mkn lagi

Zulaika Nasir said...

wow ! bestnyerr..ni kena try ;DD

Jahirah said...

nama dia pun unik...

Suraya Baharun said...

saya pernah makan sekali kat situ, terus terpikat..memang sedap..

ReeneeRaaid said...

tak sangka plak char kuey tiaw telur ayam dibasuh ada kt sana jugak. Kat KL area umah sy pon ade. trademark diorang sama :P

norhidana said...

kalu dkt nk gk akak cube tp jauh sgt lah dik oi....
tp tgk nampak sdp... dhla banyak laktu

Unknown said...

serius memang sedap kak liza..husna x pernah sampai yg penangnya tp selalu pergi cawangan diorang dekat kulim..berhadapan sekolah apa tah..=)

Unknown said...

Udanggg!!!! My peberetttt!!!!

Maria Menado~ said...

yeke.... kite xpernah pegi lagi.. kena ajak kawan pegi ni, dia orang penang. weee~ char kuey tiew sg dua ya. noted! :)

E'in said...

peh!!! feveret kite nie kak.....

UniMeOw said...

waduhhh....tgk pic pon dh rs kesedapan dia...hadeh!

laskar pelangi said...

alololo lapar tengok gambar tu...sedap uh -,-

chiLleD...!! said...

kalo kt belah sna memg tu lah yng pling sedap kot..char kuey teow sungai dua, telur ayam dibasuh..=)

Riena Haiqal said...

wah nampak sedap jer.. belum rasa lagi tu...

Unknown said...

hujan-hujan nie,
nampak sangat la sedap kueyteow tu walaupun i x makan.
ooohhh...laparnye.

Alin Marlini said...

tak penah liza...sedap nmpk...

Pan. said...

eh ada jumpa kedai ni di shah alam.dan sedapp.hehehe

Unknown said...

Mmg sedapp..akak dah pi yg kat kulim giler sedap teringat ringat sampai ke rumah

MrK said...

sedap sedap juga.....bila nak mesti mau ingat bahanbahan mentah seperti sos,perasa,kueyteow,mee dan lain perlu di fikirkan ianya dari sumber yg halal ke dan bukan barang bundle murah.
zaman moden ni kekadang pembekal dan pengusaha restoran maybe tk sengaja&sengaja.janji boleh buat untung dan senang kerja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...