Jun 19, 2012

Menjawab Pertanyaan

{ Pictures From Instagr.am. Follow Me : pypylamb }

Entry ini khas untuk kawan-kawan blogger yang bertanya tentang kamera dan lens apa yang saya guna untuk blog ni. Niat saya untuk share sahaja yer. Berbalik kepada topik asal, saya cerita dulu tentang kamera/DSLR yang saya guna. Saya guna Canon 60D dan ini merupakan DSLR yang terbaik yang saya pernah guna. Sebelum upgrade ke Canon 60D, saya guna Canon 500D. Kalau ada korang yang jadi follower saya awal-awal dulu mesti nampak perbezaan gambar-gambar kat blog ni dari awal Nov 2012 sampai lah sekarang. Tentang lens pulak saya selalunya saya akan pakai lens EF-S 18-200 F/3.5-5.6. Walaupon lens ni berat gila dan panjang, tapi saya suka bawak ke mana-mana sebab lens ni sangat praktikal untuk zoom jarak dekat dan jauh. Satu lagi lens yang saya guna adalah EF 50mm F/1.8. Lens ni selalunya saya guna untuk shoot gambar potret sebab hasil dari lens ni sangat cantik. Tapi saya jarang guna sebab lens ni tak boleh nak zoom guna lens, sebab lens ni prime lens maksudnya kena zoom guna kaki sendiri..hehe.

Tentang edit pula, saya share serba sedikit. Selalunya saya akan shoot gambar dalam bentuk RAW sebab bila saya convertkan ke Digital Photo Professional (DPP, Canon Software) saya boleh tukar-tukar setting gambar seperti white balance, saturation, contrast , brightness , dan hue. Tapi kalau saya malas saya shoot terus ke format JPEG sebab tak payah susah-susah nak convert guna DPP. Kalau terlebih rajin nak make up gambar kasi lagi cantik, saya akan edit guna Adobe Photoshop CS5. Tak payah pandai sangat guna photoshop pon tak per, sebab boleh guna photoshop action. Photoshop Action ni konon-konon macam cheat games la. Klik sahaja dan photoshop action ni akan buat semuanya untuk korang..hehe. Mana nak dapat photoshop action ni? Boleh cari kat Devianart.Com ataupon kalau nak lagi senang google je. Cara-cara nak install dalam software photoshop pun ada dalam Devianart tu. Ada sesetengahnya tu kena bayar, tapi korang cari yang free punya. Tak semua photoshop action tu sesuai sesuai dengan gambar kita. So kena try satu-persatu sampai jumpa yang sesuai dengan gambar yang nak kita edit tu. Setakat ni saya dah kumpul 100++ photoshop action. Gila tak?? hehe.. Yang penting rajin eksperimen dan minat. Saya pun tak pandai sangat cuma saya rajin search kat internet. Harap-harap entry saya ni dapat menjawab serba sedikit pertanyaan kawan-kawan blogger saya yang bertanya haritu.



Love,
LIZA RAZAK

31 comments:

pinky said...

patutlah gambar semua santek!!! hehee

HeNRieTTa JoSe said...

wow....i really like the quote....eyes like shutter...hehehe...

Riena Haiqal said...

Inpian saya sangat2 nak memiliki DSLR... :) semoga impian saya jadi kenyataan..

the awesome four said...

boleh geng! dulu sy edit manual pakai photoshop, bila dah jumpa photoshop action, happy sgt, tp betul la kata awk tu, mmg kena pilih action yg sesuai. tp still gambar dah edit pakai action, sy edit juga manual mcm nak betulkan brightnss/contrst tu. T___T" ni pun dok kumpul action lg nih :D

suwara entertainment said...

thanks for sharing dear!
pasni bolehlah saya download kt deviana tu. x perlu susah payah wat editing bagai nak rak. saya x reti guna adobe photoshop. hehehe :D

Farah Deeb said...

Hohooo tingat kat 7D kite dulu ngeee.. tapi memang 2 lense ni pun yang selalu guna. Yup! 18-200 tu adalh amat praktikal sekali. Lense tu yang paling kite pakai cume tulahkan... berat! Huhu...
My latest Entry :)
JJCM: Chicken Rice Shop (Wangsa Maju)

akuzle ayu said...

Even sy tatau sepatah harem psl fotografi, tp penerangan u ini mmg besh m detail..

Unknown said...

ic..thanks share..

dulu zaman gila DSLR selalu shoot guna RAW sbb senang nak edit.. tapi da lama tak guna.. DSLR pun da berkarat kot..hehe

Neeza.Areef said...

thx sharing info camnie
klu kita x blajo kita main hentam je kan amik gambo

Unknown said...

sya guna kamera handphone ajer.. hehehe... tp gambar u dlm blog ni mmg cantik2 belaka..

Siti Sakinah Ishak said...

wah, thank you so much, akak! :)

at last saya tahu jugak rahsia gambar akak yang cantik ni

hehe. nanti saya try k

thanks for sharing ye! :D

Anonymous said...

oo patut gambar2 very the cantik!

m!3yr4h_LolLy said...

wah ! teruja jap dengan semua nie. best lah. :)

miloaiskurangmanis said...

no wonder gambo2 uols cun2 belaka...

Atie Zieya said...

gambar2 smua cantik2..ptot la.ini rupanya rhsia dia

sitiezahim said...

cantik gamba..heheh...saya selalu rasa nak beli, tp selalu jugak batalkan niat sbb maleh nak angkut ke sana sini...hik hik hik

Liza Razak said...

@pinky : thank you :)

Liza Razak said...

@Riena Haiqal : Insya Allah sis...saya doakan sis cepat2 dapat

Liza Razak said...

@the awesome trio : betul tuh..senang kan bila ada photoshop action ni

Liza Razak said...

@sue-rya qistina : sama lah..saya pon tak pandai guna jugak

Liza Razak said...

@farah deeb : kan...praktikal tapi berat sangat...jenuh laa nak mengangkut

Liza Razak said...

@akuzle ayu : thank you sis :)

Liza Razak said...

@rai : lorr..kenapa tak guna sis?

Liza Razak said...

@Neeza.Areef : tu laa..saya pon belajar slow2 ni..kalau tak mmg main hentam je bila snap gambar

Liza Razak said...

@QueeN TerataI : thank you :)

Liza Razak said...

@Siti Sakinah Ishak : welcome dear :)

Liza Razak said...

@Kesuma Angsana : thank you :)

Liza Razak said...

@m!3yr4h_LolLy : thank you sis :)

Liza Razak said...

@miloais milo : hehe..thank you :)

Liza Razak said...

@~MiZz Atie ZieYa~ : hehe...thank you

Liza Razak said...

@sitiezahim : tu laa..camera jenis macam ni memang berat dan payah nak letak dalam handbag macam camera compact biasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...