Sep 8, 2011

La Bellezza Di Eid Mubarak Pt 2

# The Beauty Of Eid Mubarak.30th August 2011.Gopeng,Perak


Kali ni raya di Gopeng lagi meriah sebab kami semua tido beramai-ramai di kampung pada malam raya.Sesampainya saya dan Mr Kudud di kampung,saya jadi hairan sebab selalunya lemang dah siap dibakar.Rupa-rupanya Acik& Mak Ndak (Mak saudara) saya tangguhkan ke Raya Pertama.Fresh sikit kata mereka..

Malam raya memang meriah..mana taknya..berborak dan mencekik kuih raya sambil-sambil.Saya paling suka tido di kampung sebab suasana sunyi dan sejuk (Kampung saya terletak di tengah-tengah gunung).Kadang-kadang tido kena pakai stokin dan sweater sebab sejuk sangat.Lepas tuh tido ramai-ramai atas tilam toto..cool kan??


Pagi raya yang syahdu.Mula-mula siapkan baju melayu Mr Kudud dulu.Sebab dia nak bersembahyang raya.Saya tak join sebab nak tolong mak saudara saya mengemas rumah dan dapur.Sayu je time ni...tapi saya happy sangat sebab masih panjang umur untuk beraya dengan suami.


Terlupa bawak sampin.Nasib baik abah ada sampin zaman dia muda-muda dulu.Kebetulan warna hitam.Boleh matching dengan abaya saya


Habis je sembahyang raya...terus semua orang fokus kat tempat membakar lemang.Tak sabar betul time tuh.Best sangat dapat makan lemang panas-panas.Tahun ni Acik & Mak Ndak buat 2 jenis lemang.Lemang biasa & lemang jagung.Favourite saya dah tentulah lemang jagung sebab rasanya yang lemak & manis


Pukul 10 ke atas mulalah rumah jadi meriah.Sanak saudara dah mula berziarah.Kecoh betul...semua tunggu lemang masak sampai ada yang tertido






Sambil tunggu lemang masak..mari minum air kelapa..


Rumah kampung saya ni..kalau nak basuh pinggan kena basuh kat luar.Sinki dapur tak de.Tengah hari tuh kitorang semua makan tengah hari berlaukkan ala-ala kampung.Ikan bakar,ulam-ulaman,sayur rebus dan sambal belacan.Sepupu saya pulak masak lontong dan nasi impit  kuah kacang



Anak sepupu saya yang comel dan gebu.Pandai posing kat depan camera.


Ini paling legend sekali....jamban kat luar !! Sampai sekarang saya takut nak buang air besar malam-malam.Scary kot.Kadang-kadang sanggup pergi ke stesen minyak Petronas berdekatan asalkan selamat..hehe


Nanti saya update raya di Kampung sebelah abah saya di Tanjung Piandang.Kat sana,suasana tepi sawah padi pulak.Till next time !!


From Puchong With Love...







32 comments:

TS said...

teringin nye nk ade kampung sunyi macam ni...hihi..

bella hamzah said...

gebunya dak kecik tuh.. hehe dulu kg bella pon tandas kat luar.. malam2 scary la.. tp skg da pinda da xde tandas kat luar.. hehheh

safurara said...

laaaa kg kat gopeng ke.rara pon.kat kg pulai.kat petronas tu.

Mulan said...

kami raya kat taiping, sungai bayor & selama, perak.. syok sangat..!!

hakamah hamyadi said...

bestnya beraya di kampung mcm ni...mmm....kite nye kampung xsunyi...dan raya pn xbakar lemang..rhun dpn nk rya sama leh..hehe

Leya said...

wahhh suasana raya best nyee :D me like!! :D

Unknown said...

kampung sgt gempak n aweeesome!
btw, sy pun suka lemang jagung but tahun ni x dpt merasa lemang jagung. huhu

Bitt (double IS) said...

uuu...selamat hari raya aidilfitri...maaf zahir dan batin sepanjang kite berblog ;)

Sung Je Kyo said...

cool...suasana kg kte lbh kurng jer.. best kn... =)

syakirahmn said...

bestttnya raya d kampung. mmg kampung terbaik!

kampung kalau tmpt lain musim panas, kampung tak, dia macam sejuk je sentiasa. nak mandi pagi jgn kata la, air dalam kolah sure sejuk sgt3.

rugi sapa yg tak merasa duduk kampung mcm mana. ;)

ekabukanmakcikkau. said...

fulamak mr kudud kau dengan fahrin ahmad memang dah takde beza dah memangg hensengg hekhek . hah aku dah puji tak gheti gheti bagi duit raye hah ?

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

ini kaw2 kampung...
giler best...

Citrus Azwa said...

kg adalah tempat beraya plg best..;)

Mama Gee said...

mana nk dpt kpg mcm ni lg sekarang...
very2 the klasik..teringat plak rumah lama arwah nenek dulu2...

kocix! said...

nice pic!

slamat hari rayeee..
kemain lg mr kudud uh nengok cermin..
huhu

Liza Razak said...

@ieyla : best oo..kalau lama x balik rindu sgt

Liza Razak said...

@bella hamzah : scary kan?? saya sanggup pegi stesen minyak..hehe

Mak Izz said...

liza, akak dulu rumah atok takde tandas langsung! kalo nk membuang, kena pergi parit belakang rumah. kanan kolam ikan, kiri ladang getah OMG... sgt scary ok! kalo liza prefer stesen minyak, akak prefer tandas masjid. nsb baik masjid depan umh atok je. huhu...

Liza Razak said...

@rara pinkmafia : waaa..sekampung laa kite !!

Liza Razak said...

@mulan : best kan raya kat perak?? happening !!

Liza Razak said...

@hakamah hamyadi : dtg laa kg saya !! tiap-tiap tahun ade lemang

Liza Razak said...

@leya : me too ..like byk2 !!

Liza Razak said...

@putput : ye ke? x pe..tahun dpn ade lg kan :)

Liza Razak said...

@bitt (double IS ) : selamat hari raya jugak !! maaf zahir & batin :)

Liza Razak said...

@sung je kyo : memang best !! suasana yg x leh dpt kt KL ni..hehe

Liza Razak said...

@shakey : betul tuh..kampung laa tpt paling best kat dunia ni :)

Liza Razak said...

@ekabukanmakcikkau : kembang laa hidung mr kudud mcm ni,kena suruh dia kasi duit raya ni..hehe

Liza Razak said...

@meniti senja : betul tuh...memang best :)

Liza Razak said...

@citrus azwa : betul tu..raya kat bandar tak best :)

Liza Razak said...

@mama gee : sebab tu saya excited sangat kalau dapat balik kg..hehe

MiYOKO SuKi said...

bestnye ada rumah kg camgini....

Liza Razak said...

@miyoko suki : memang best !! terus rindu kg sekarang..sob sob

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...