Mar 2, 2011

Saya Dan Chicken



Assalamualaikum....

Entry kali ni saya nak cerita pasal Chicken...iguana saya yang saiko ni..saya bela Chicken ni dah 2 tahun lebih..dari saya anak dara dulu sampai la dah jadi bini orang pon...Sebelum Chicken ni saya ada bela seekor lagi nama dia Orked.Tapi dah mati lepas sebulan saya bela.Biasa laa first time bela,apa pon tak tahu lagi.Knowledge memang ciput gila.

Saya dengan Chicken dulu sangat rapat..(sebelum ada Chombee)..ecehh...tapi sekarang dia merajuk tak habis-habis lagi dengan saya..ye laa sebab saya manjakan Chombee sangat.Saya ingat lagi dulu pergi keje siap bawa Chicken lagi...Nanti bila saya drive,dia duduk dekat seat sebelah.Sampai customer saya pon boleh kenal Chicken ni..hehe.Seronok gila...

Everytime saya dan Mr Kudud keluar jalan-jalan memang selalu bawak Chicken.Serupa macam bawak anak.Mr Kudud akan letak Chicken kat bahu bila jalan-jalan.Pegi Makan McD pon kitorang bawak jugak...hehe.Macam gambar kat bawah ni..


Tapi sejak ada Chombee semuanya telah berubah...Sekarang ni keje saya kena tengok-tengok kan budak 2 ekor ni main.Selalu bergaduh.Chombee ni ada satu peel suka terbang atas badan Chicken pastu cakar-cakar...memang nakal gila.Saya dan Mr Kudud ada 1 polisi kat rumah kami.Binatang kat rumah ni semua tak perlu dikurung kecuali bila kami keluar dan tido je.Memang kalau orang datang,kalau tak tau..memang terkejut beruk punya..sebab Chicken ni kadang-kadang agresif sket..Macam perangai ular jugak...


Inilah 'port' Chicken lepak-lepak...selalunya pukul 8pagi - 4 petang dia akan duduk dalam cage untuk UV Lighting..Lepas tuh memang dia akan lepak-lepak kat depan TV.Dia ni suka sangat makan rambut..saiko betul..sebab tu kadang-kadang saya kena sapu rumah 2 kali sehari..Mandi kena tiap-tiap hari...potong kuku 2 minggu sekali...hehe.


Gambar ni masa umur dia 1 tahun...sekarang dah lagi besar dan gemuk..dan satu lagi..sangat garang..haha.


Chicken ni sebenarnya agak pemalu kalau part dia nak makan.Gambar yang saya ambil ni pon lucky gila...kantoi di situ kan..makanan favourite dia sawi dan mango...tak susah nak bagi makan kat dia ni.Cuma dulu dia ni manja sangat sampai makan pon nak bersuap.Kalau tak suap tak nak makan.

Dulu masa mula-mula bawak Chicken pegi keje,kalau takut customer nampak,saya akan sorokkan Chicken dalam handbag..nanti takut customer lari pulak..hehe



Haa...begitulah cerita binatang peliharaan saya yang satu ni...Sekian Terima Kasih...

P/S : Gambar saya free hair kat dalam entry ni..gambar dulu-dulu yer.Sekarang saya tak de gambar terbaru so saya letak je gambar lama

7 comments:

Nana said...

alamak salute gile la liza u bela chicken ni. mcmana la klau i dtg umah u. sure i ...adoi takleh imagine. tatott huhu

Liza Razak said...

hehehe...kalau u datang rumah ...nnt i simpan dalam cage :)chicken ni manja sebenarnya cuma kdg2 ada kepala angin sikit

_iezrah! said...

sonok gle.. dye x gget ke?

Sharz said...

saya tak pernah bela iguana..tapi kawan ada bela..

haiwan yang pernah saya bela kucing,arnab,hamster..yang lain2 tak pernah try lagi... hehe.. =D

Liza Razak said...

@iezrah : die tak gigit pon...gigi die pon kecik je..hehe

Liza Razak said...

@juz call me sharz : try laa bela..sonok tau !!

intanfirdaus247 said...

kak intan baca entry ni sambil senyum sebab ada part kelakar ...ada yg sweet..semua ada..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...